HOME    

COMPANY    

STUDIO    

FURNITURE    

SALES    

HOME CINEMA    

ART    

CONTACT    
DOLBY

Dolby Laboratories
Ray Dolby, nejdůležitější expert na potlačení nežádoucího šumu v reprodukci zvuku, hraje i nesmírně důležitou roli v oblasti filmu a domácího kina. V padesátých letech pracuje v Kalifornii ve firmě Ampex, kde se stává expertem na audio záznam na zvukovém pásu. V roce 1965 zakládá v Londýně Dolby Laboratories.

Záhy přichází s profesionální technologií potlačení šumu Dolby A, jež se okamžitě začíná používat v nahrávacích studiích. Dolby A zvýší podstatně kvalitu nahrávání a tím umožní rozvoj vícekanálového nahrávání, které se stává v šedesátých a sedmdesátých letech velmi populární.

V roce 1968 je představeno Dolby B - pro použití u domácích kazetových magnetofonů. Dolby B omezuje šum na základě technologie komprese a expanze. Na profesionálním konci se nahrávka zakóduje a na straně zákazníka se dekóduje. Díky tomu může být v roce 1970 uveden na trh první domácí kazetový magnetofon. Ray Dolby tak iniciuje masový rozvoj kazetových magnetofonů - a postupný zánik páskových magnetofonů. Dolby tak stupuje do téměř všech domácností.

Dolby Surround
Následuje zájem firmy Dolby o zvuk filmový. Na počátku sedmdesátých let se filmový zvuk liší jen málo od dob vzniku zvukového filmu v letech třicátých. V roce 1975 Ray Dolby vyvolá revoluci ve filmovém průmyslu, když představuje čtyřkanálový zvuk na 35 mm filmovém pásu, což vlastně 35 mm film zachrání … Překvapivě nachází cestu jak uložit čtyři prostorové kanály na magnetický pás, který dříve mohl obsahovat pouze jeden - celkem nekvalitní monofonní kanál. Nový formát má levý, pravý a střední kanál - a zadní surroundový kanál pro speciální efekty. A jak je to možné? Již zmíněný systém omezení šumu Dolby A zlepší podstatně kvalitu zvuku a umožní na 35 mm umístit stopy dvě. (Dolby A je poprvé použit v roce 1971 u filmu Mechanický pomeranč.) V roce 1975 následuje využití speciální kódovací matice, která je použita již u kvadrofonie. Tato matice kóduje čtyři audio kanály do dvou zvukových stop. Zpočátku je těžké tuto revoluci pro finanční náročnost ve filmovém průmyslu prosadit. Ale v roce 1977 se objevují dva první - a veleúspěšné - filmy v Dolby Surround - Hvězdné války, Blízká setkání třetího druhu - a kinosály po celém světě začínají instalovat Dolby Surround. (Zpočátku se používá název Dolby Stereo.)

Dolby Pro Logic
V roce 1982 je představen Dolby Pro Logic, který je domácí verzí Dolby Surround - má pravý, levý a střední kanál - a zadní prostorový monofonní kanál je rozložen na pravý a levý. (Vše maticově zakódováno ve dvou stopách.) Tím se dostává prostorový zvuk i do mnoha domácností. Pro Logic je stále používán jako hlavní prostorový formát pro televizní vysílání a kazety VHS. (Novější Pro Logic II nahrazuje původní zadní monofonní kanál zvukem stereofonním. Nejnovější Pro Logic IIx má čtyři prostorové kanály - dva postranní a dva zadní.)

Dolby Digital
Dolby Surround a Pro Logic jsou analogové systémy. Pro digitální věk firma Dolby připravuje Dolby Digital, v současnosti nejpoužívanější systém. Je uveden na trh v roce 1992 ve filmu Batman se vrací. (Původní označení je Dolby AC-3.) Má šest (5.1) oddělených audio kanálů - levý, pravý, střední, levý prostorový, pravý prostorový (5.) a nízkofrekvenční subwooferový (LFE) kanál pro basové efekty (.1). Systém je ochotně přijat filmovým průmyslem a od té doby se většina filmů nahrává a mixuje v systému 5.1. Úspěch Dolby Digital a jeho velká kompatibilita způsobí, že je přijat i jako zvukový standard pro DVD filmy. Dnes je používán v satelitním TV vysílání a HDTV televizním vysílání. Je pravděpodobné, že v budoucnosti se bude většina hudebních programů produkovat v Dolby Digital.

DTS
Konkurenčním systémem je DTS (Digital Theater Systém). Je představen v roce 1993 ve filmu Jurský park. (Úspěch filmu a velká propagace DTS režisérem Spielbergem znamenají, že kinosály instalují i tuto technologii.) Používá také prostorový zvuk 5.1. Protože však zvuk DTS není možno vměstnat na filmový pás, je na odděleném nosiči CD-ROM, který je s filmovým obrazem synchronizován. Využívá menší kompresi (DTS 1 : 3, DD 1 : 12), takže teoreticky je kvalitnější než Dolby Digital. Ve skutečnosti však výsledný zvuk vždy záleží také na vybavení kinosálu a na kvalitě namixování zvukové stopy filmu. Navíc na DVD nosičích je originální zvuk DTS remixováním dosti "zředěn", takže se značně liší od původní filmové verze. (Jeho kvalita je však stále výborná.) Naopak zvuk Dolby Digital se na DVD filmech liší od originálu minimálně. Rozdíly mezi DTS a Dolby Digital na DVD nosičích jsou tedy minimální a zaznamenáte je jenom na špičkových systémech. (Zvuk DTS je téměř vždy minimálně šesti kanálový. Dolby Digital může obsahovat zvuk s menším počtem kanálu než šest.)

Systém 6.1
Další konkurenční formáty se neujímají. Méně úspěšný formát firmy Sony SDDS (premiéra ve filmu Poslední akční hrdina, 1994) přichází ale s novinkou - použít sedmi kanálový systém 6.1 a zadním centrálním kanálem tak dokonale uzavřít zvukový okruh kolem posluchače. Záhy se objevují i Dolby Digital EX 6.1 a DTS-ES (Extended Surround) 6.1, ve kterých je informace zadního středového kanálu maticově zakódována v zadním levém a pravém kanálu. (Kvalitnější DTS-ES 6.1. DISCRETE má zadní centr zaznamenán nezávisle.)

THX
THX není vlastně prostorovým audio systémem, ale stovkami (!) přísných standardů a požadavků, kterým musí kinosály - a domácí AV zařízení - vyhovovat. Cílem je produkovat zvuk filmu v nejvyšší možné kvalitě. Stavět nejkvalitnější domácí kino znamená vlastně stavět ho na certifikaci THX. Velkým propagátorem THX je režisér George Lucas, jehož film Návrat Jediho (1983) je i prvním "THX filmem".

Zvuk THX filmů je zvukaři mixován tak, aby optimálně vyhovoval certifikaci THX - a tím ideálně hrál v THX kinosále. Protože tyto standardy stanovují jen ty nejvyšší požadavky, domácí kina s THX standardem přehrávají vynikajícím způsobem i filmy v Dolby Digital a DTS.

Existuje několik módů THX: THX Cinema (5.1), THX Surround EX (6.1) THX Select 2 Cinema (7.1) a THX Music (7.1.) Původní formát THX Ultra byl zamýšlen pro zdrojové materiály ve formátu Dolby Pro Logic. Formát THX Ultra 2 je plně přizpůsoben vysoce kvalitním digitálním formátům Dolby Digital a DTS..

Režim profesionálního THX Ultra 2 Cinema umožňuje přehrávání filmů se zvukem DD 5.1 a DTS 5.1 na systémové konfiguraci 7.1. THX Music přehrává všechny druhy hudebních formátů včetně vícekanálových nahrávek s vysokým rozlišením DVD-Audio a SACD v konfiguraci 7.1. Zjednodušenou verzí profesionální THX Ultra (THX Ultra 2) je THX Select (THX Select 2) - pro domácí kino s poslechovou místností do 56 m3.

In 1975, Dolby Labs revolutionized movie theater sound by introducing four channel audio format for 35mm film.
T    603    486    948
E    mail@lecorbu.cz
T    223    001    524
Ray Dolby je osobnost, která se v druhé polovině dvacátého století nejvíce zasloužila o zvýšení kvality zvuku: nejdříve v profesionálních nahrávacích studiích a domácnostech, později v kinosálech a domácích kinech.